Tuesday, February 14, 2012

Keburukkan Valentine 's Day !

Dulu mase time sekolah , tak tau lak ape ke jadahnye Valentine's ni kan ?? tiap kali 14 February je iklan kat tv keluar drama cintan cintun.. terutamenye mat saleh la kan.. *tak faham la woi
pastu dok sibuk bagi hadiah lebih lagi bunge .. eemm.. bile di kaji kaji & bertanye dan sibuk menanye , rupenye dalam bahase melayu kite maknanya "Hari Kekasih" . . owhhh ade rupenye ? *baru tau nih.. macam hari ade , 


-hari jadi
-hari kanak kanak
-hari bapa 
-hari ibu
-hari wanita 
-hari lelaki *ade ke?
-hari Malaysia 
-hari MAU *mok cik nak start merepek ekk ?hakk ptuihh..
-hari hari (pusat pakaian hari -hari..hekhekhek )
-dan hari hari yang lain...korang senarai la sendiri.. korang lagi terer..hahaha


 Makanya.. habis membuat kajian , ghupenye lah kak oi..tak elok sambut Valentine nih ? i repeat peat peat peat ...., TAK ELOK ! HARAM jadahhhh.. "pahe ke idok? sebab musababnye :


1 .  Merayakan hari Valentine meniru orang-orang kafir

Dalam hadits lain, Rasulullah menjelaskan :
مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ فَهُوَ مِنْهُمْ
“Barangsiapa yang menyerupai suatu kaum, maka dia termasuk bahagian dari mereka.” (HR. At-Tirmidzi)

Apabila kita meniru2 kebiasaan orang kafir, seperti menyembah berhala/dewa, zina, dan lain lain. maka kita juga di anggap sebagai sebahagian dari kaum itu. Nauzubillah...

Ucapan Selamat berujung pada Kesyirikan
Dengan mengucapkan kata-kata "Be my Valentine" secara tidak langsung kita telah menyekutukan ALLAH, dengan menyembah dewa-dewa . .  

2 .  Hari Valentine = Hari Semangat berzina 

Dalam semangat hari valentine itu, ada semacam kepercayaan bahwa hal-hal yang mendekati zina seperti berpacaran, berganding tangan, berpelukan, berciuman, bahkan hubungan seksual di luar nikah di kalangan sesama remaja itu menjadi jadi . Alasannya, semua itu adalah ungkapan rasa kasih sayang.

Padahal mendekati zina saja haram, apalagi melakukannya. Allah Ta’ala berfirman,
 
وَلَا تَقْرَبُوا الزِّنَا إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَسَاءَ سَبِيلًا                                 
“Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji. Dan suatu jalan yang buruk.” (QS. Al Isro’ [17]: 32)



3 . Ritual  yang Meniru Perbuatan Setan
 
Sudah ritualnya dalam valentine memberikan hadiah seperti coklat, bunga, dan lain lain . Padahal sebenarnya masih banyak hal yang lebih bermanfaat yang dapat di lakukan, bukan menghambur-hamburkan wang seperti itu.
 
وَلا تُبَذِّرْ تَبْذِيرًا إِنَّ الْمُبَذِّرِينَ كَانُوا إِخْوَانَ الشَّيَاطِينِ
“Dan janganlah kamu menghambur-hamburkan (hartamu) secara boros. Sesungguhnya pemboros-pemboros itu adalah saudara-saudara syaitan.” (QS. Al Isro’ [17]: 26-27). Maksudnya adalah mereka menyerupai setan dalam hal ini.

 lebih baik kite cintekan ALLAH s.w.t .... *itu ade lah kejadahnye


*hari nak beli bahan bahan untuk buat spagethi....nak buat untuk pok cik .. hari tu dah masak kan sup ayam...huhu..ni nak buat spagethi pulak..aku request LASAGNA tak dapat dapat nih pon ! hape citer ??!






No comments:

Post a Comment